یکی از راه مهم شناخت ملت و فرهنگ ، بررسی حماسه آن ملل است و در تبیین حماسه نیز گاه بررسی تعارض و راه رفع تعارض امری ضروری است. با توجه به اینکه در دنیای امروز، مذاکره بر جنگ برتری دارد، ضرورت انجام این پژوهش دوچندان شود. از آنجا که تا به حال پژوهشی با هدف تبیین و تحلیل تعارض در متون ادبیات فارسی انج
تاریخ بشریت با تعارض آغاز گردیده است و احتمالاً تا پایان تاریخ نیز همزاد بشر باشد.تعارض در لغت به معنی »معترض و مزاحم یکدیگر شدن و با هم اختلاف است.» (معین، 1363 :1096). از نظر اصطلاحی تعارض عبارت است از«تضاد علائق و آرزوهای شخصی ما با شخص دیگر.» (بگلی، 1385 :16 ) یا « توافق بین دو یا چند گروه.» (سلیمانی، 1384 :7 ) رابینز
هر نوع مخالفت خصمانه را تعارض می داند و بیان می دارد: «تعارض فرایندی است که در آن تلاش عمدی شخص الف برای خنثی کردن تلاش فرد ب از طریق نوعی مانع به ناکامی شخص در دستیابی به هدف یا افزایش منافعش منجر شود.» (رابینز، 1383 :267 و رضائیان، 1382 :6) از دیدگاه مارچ و سیمون به عنوان نظریۀ پردازان رفتار ارادی، تعارض عمدتاً یک مسأله فردی و خصوصی است؛ هر چند که دو فرد در تعارض گروهی باشند. آنها معتقدند که تعارض ممکن است موجب رشد و گسترش شایستگی افراد برای تصمیم های فردی شود.» )(ایزدی و یزدان آبادی، 1379 :32(
دفت به سطح گروهی تعارض توجه داشته است، چرا که گفته است «تعارض نوعی رفتار گرو های سازمانی است. هنگامی که عده خود را متعلق به یک گروه دانند چنین پندارند که سایر گرو ها مانع از رسیدن آنها به اهداف و مقاصدشان شوند.» (دفت، 1383 :2 /826)